تبلیغات
باغ بینش - حاج سیّد ضیاء الدین دُرّی و خواب عجیب در تفسیر بیت حافظ

باغ بینش - حاج سیّد ضیاء الدین دُرّی و خواب عجیب در تفسیر بیت حافظ

یا امام علی علیه السلام در ی که به باغ بینش ما گشودی هزار بار خیبری تر است

یا امام علی علیه السلام در ی که به باغ بینش ما گشودی هزار بار خیبری تر است

باغ بینش - حاج سیّد ضیاء الدین دُرّی و خواب عجیب در تفسیر بیت حافظ یا امام علی علیه السلام در ی که به باغ بینش ما گشودی هزار بار خیبری تر است

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

حاج سیّد ضیاء الدین دُرّی و خواب عجیب در تفسیر بیت حافظ

 

نتیجه تصویری برای بهشت

مرحوم آقا سیّد ضیاء الدّین دُرّىّ یكى از وعّاظ و اهل منبر درجه اوّل طهران، و استاد علوم معقول بودند؛ و اینك متجاوز از سى سال است كه فوت كرده‏اند. حقیر در پاى منبر ایشان كراراً بوده‏ام؛ مسلك حِكَمى و عرفانى در منبر داشت، و بیانش جالب و منبرش محقّقانه بود.

در شب سوّم ربیع الثّانى یكهزار و چهارصد و دوازده هجریّه قمریّه، أخ الزّوجه حقیر: حجّة الاسلام آقاى حاج سیّد حسن معین شیرازى در بنده منزل در مشهد مقدّس بودند، و از ایشان خواب جالبى را نقل نمودند که:

معمولًا در طهران، هر واعظى را كه براى یك دهه براى منبر رفتن در مجلسى دعوت میكردند، در شب آخر وى را براى همان دهه از سال دیگر نیز دعوت مى‏نمودند. در آخرین سالى كه مرحوم دُرّى در قید حیات بود، یكشب از دهه محرّم (شب هشتم یا نهم) جوانى از ایشان قبل از منبر سوال میكند كه: مراد از این شعر چیست؟:

مرید پیر مغانم ز من مرنج اى شیخ             چرا كه وعده تو كردىّ و او بجا آورد

 مرحوم درّى میگوید: جواب این سوال را در بالاى منبر میدهم تا براى همه قابل استفاده باشد.

ایشان در فراز منبر از قضیّه نهى آدم أبو البشر از خوردن گندم، و داستان نان جوین خوردن أمیر المؤمنین علیه السّلام را در تمام مدّت درازاى عمر بیان مى‏نماید[1]، و حتّى اینكه آنحضرت در تمام مدّت عمر ابداً نان گندم نخورد و از نان جوین سیر نشد. و سپس میگوید:

مراد از شیخ در این بیت، حضرت آدم على نبیّنا و آله و علیه السّلام است‏

 كه وعده نخوردن از شجره گندم را در بهشت داد ولى به آن وفا نكرد و از امر خداوند سرپیچى نمود و گندم را تناول كرد. و مراد از پیر مغان حضرت أمیر المؤمنین علیه السّلام است كه در تمام مدّت عمر نان گندم نخورد، و وعده عدم تناول از شجره گندم را او ادا كرده و به اتمام رسانید.

این مجموع تفسیر این بیت بود كه وى بر سر منبر شرح داد و منبرش را خاتمه داد.

قبل از پایان سال، مرحوم درّى فوت میكند؛ و لهذا در سال بعد، در دهه محرّم در آن مجلس مَدعُوّى كه باید حضور داشته باشد، نمى‏تواند شركت نماید.

درست در سال بعد در دهه محرّم در همان شبى كه این جوان سوال را از مرحوم درّى میكند، وى را در خواب مى‏بیند كه: مرحوم درّى به نزد او آمد و گفت: اى جوان! تو در سال قبل در چنین شبى از من معنى این بیت را پرسیدى و من آنطور پاسخ گفتم. امّا چون بدین عالم آمده‏ام، معنى آن، طور دیگرى براى من منكشف شده است:

مراد از شیخ حضرت إبراهیم علیه السّلام است، و مراد از پیر مغان حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام؛ و مراد از وعده، ذبح فرزند است كه حضرت إبراهیم بدان امر خداوند وعده وفا داد، امّا حقیقت وفا را حضرت أبا عبد الله الحسین علیه السّلام در كربلا به ذبح فرزندش حضرت علىّ أكبر علیه السّلام انجام داد.

فرداى آن شب، این جوان در آن مجلس معمولى همه ساله مرحوم درّى مى‏آید و این خواب خود را بیان میكند. و معلوم است كه با بیان این خواب چه انقلابى در مجلس روى داده است.[2]

سید حسین حسینی تهرانی ،روح مجرد ص482


 



[1] . ] روایت نخوردن گندم در تمام عمر، اختصاص به رسول الله دارد كه چون از أمیر المؤمنین علیه السّلام مى‏پرسند كه: عائشه روایت میكند كه: رسول خدا در تمام عمر یك شكم نان گندم نخورد، حضرت میفرماید: عائشه دروغ میگوید؛ رسول خدا در تمام مدّت عمر نان گندم نخورد، و از نان جو یك شكم سیر نخورد- انتهى. البتّه شكّى نیست كه أمیر المؤمنین علیه السّلام هم تأسّى به رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم دارد و نان گندم نخورده است، همانطور كه از أخبار استفاده مى‏شود؛ و امّا این غیر از مضمون روایت سابق است.

[2] . شعر حافظ معنى اوّلیش معنى عامّ است؛ یعنى مراد از شیخ همان‏

علماى ظاهرند كه از باطن خبرى ندارند، و معنى پیر مغان استاد اخلاق و عرفان است كه رشته تربیت نفسانى بدست اوست؛ و مراد از وفاء به وعده ننمودن شیخ و انجام وعده پیر مغان، پابند نبودن برخى از دسته اوّل به اصول اعمال و زهد از دنیا، و ملتزم بودن دسته دوّم به اصول تزكیه نفس و عدم توجّه به زخارف مى‏باشد. امّا معنى دوّمى را كه مرحوم درّى نموده بود، لطیفه استنباطى است كه دقیق‏تر است؛ و با حفظ معنى اوّل جاى خود را میتواند به خوبى نشان دهد. و امّا معنى سوّمى را كه در خواب دیده است، دقیق‏تر از معنى دوّم مى‏باشد؛ و با حفظ معنى اوّل و همچنین حفظ معنى دوّم كه بجاى خود صحیح مى‏باشند، معنى خود را بطور جالب و دلنشین اظهار میكند.

و بنابراین، معانى متضادّى در شعر نیست؛ بلكه این معانى، تو در تو و باطن در باطن است. و همه اشعار حافظ از یك رموز خاصّى كه حاكى از كنایات بدیعه و اسرار مخفیّه و معانى عمیقه‏اى است حكایت مى‏نماید.



تاریخ : جمعه 24 شهریور 1396 | 10:55 ق.ظ | نویسنده : احمد صادقی منش | نظرات
.: Weblog Themes By Slide Skin:.